Konstytucja biznesu 2018

7 maja 2018


30 kwietnia 2018 r. wszedł w życie pakiet pięciu ustaw, przyjętych 6 marca 2018 r., mających na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, które łącznie nazywane są „konstytucją biznesu”.

Ustawy wchodzące w pakiet tzw. Konstytucji Biznesu to:

  1. Ustawa - Prawo przedsiębiorców;
  2. Ustawa o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców;
  3. Ustawa o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium RP;
  4. Ustawa o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy;
  5. Ustawa - Przepisy wprowadzające ustawę Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej.

Celem zmian jest zapewnienie przejrzystych i stabilnych warunków prowadzenia działalności gospodarczej, zmniejszenie ryzyka biznesowego oraz zwiększenie chęci przedsiębiorców do realizacji innowacyjnych projektów.

Nowe Prawo Przedsiębiorców

Ustawa Prawo Przedsiębiorców, zastępująca obowiązującą dotychczas ustawę z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, wprowadza zasady, którymi kierować powinni się we wzajemnych kontaktach przedsiębiorcy i organy administracji.

Wśród nich na szczególną uwagę zasługują:

  1. skierowana do przedsiębiorców zasada „co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone”, której zastosowanie w odniesieniu do przepisów podatkowych wzbudza największe zainteresowanie;
  2. zasada pewności prawa, zgodnie z którą organ bez uzasadnionej przyczyny nie będzie odstępować od utrwalonej praktyki rozstrzygania spraw o takim samym stanie faktycznym i prawnym;
  3. zasada rozstrzygania przez organ na korzyść przedsiębiorcy niedających się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego oraz wątpliwości co do normy prawnej.

Działalność reglamentowana

Prawo Przedsiębiorców pozostawia trzy podstawowe formy reglamentacji działalności gospodarczej: koncesje, zezwolenia i rejestry działalności regulowanej, a znosi zgody i licencje.

Koncesje wymagane są do wykonywania działalności w dziedzinach mających znaczenie ze względu na bezpieczeństwo państwa, obywateli lub ważny interes publiczny, zezwolenie zaś – w określonych w przepisach przypadkach. Przy udzielaniu koncesji organowi przyznano pewną uznaniowość, zezwolenie jednak organ wyda w każdym przypadku, w którym przedsiębiorca spełnia warunki jego uzyskania. Wpisu do rejestru działalności regulowanej dokonuje się po spełnieniu przez przedsiębiorcę wymogów koniecznych do prowadzenia takiej działalności.

Zobacz: Konstytucja dla biznesu

Działalność nieewidencjonowana

Ustawodawca wyszedł naprzeciw postulatom i wyłączył spod pojęcia „działalności gospodarczej” działalność wykonywaną przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50% minimalnego wynagrodzenia, i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej. W konsekwencji, działalności takiej nie trzeba rejestrować w CEIDG ani zgłaszać jej w urzędzie skarbowym i GUS. Nie powoduje ona także obowiązku płacenia składek na ubezpieczenie społeczne. Dochody z tej działalności będą opodatkowane na zasadach ogólnych.

Taką drobną działalnością może być np. dorywczy handel czy świadczenie okazjonalnych usług.

Działalnością nieewidencjonowaną nie będzie działalność wykonywana w ramach umowy spółki cywilnej lub wymagająca uzyskania koncesji, zezwolenia albo wpisu do rejestru działalności regulowanej.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców

Novum stanowi powołanie do życia Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, który będzie stać na straży praw mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców. Rzecznik będzie powoływany na sześcioletnią kadencję przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki.

Do zadań Rzecznika należeć będzie m.in. opiniowanie projektów ustaw dotyczących przedsiębiorców czy pomoc w organizacji mediacji między przedsiębiorcami a organami.

Rzecznik będzie także mógł m.in. występować do organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej lub o wydanie objaśnień prawnych, informować organy nadzoru o nieprawidłowościach, zwrócić się o wszczęcie postępowania administracyjnego, wnosić skargi i skargi kasacyjne do sądu administracyjnego oraz uczestniczyć w takich postępowaniach na prawach przysługujących prokuratorowi.

Ocena regulacji

Inicjatywę ustawodawcy wprowadzenia mniej sformalizowanych procedur i bardziej przyjaznego nastawienia organów do przedsiębiorców należy ocenić pozytywnie.

Ciekawe, czy organy administracji faktycznie będą stosować wprowadzone regulacje i czy prowadzenie działalności gospodarczej przez przedsiębiorców rzeczywiście będzie łatwiejsze. To jednak będzie można stwierdzić dopiero po kilku miesiącach funkcjonowania zmian.

Autor: Katarzyna Białek, aplikant adwokacki w kancelarii GSW Legal źródło: mojafirma.infor.pl