Miasto Radomsko zawarło z Bankiem Gospodarstwa Krajowego z siedzibą w Warszawie umowę Nr 103/MnS/2022 w sprawie stosowania dopłat pokrywających część czynszu za najem mieszkania, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania.
Dopłaty do czynszów przysługują najemcom będącym stroną umowy najmu mieszkania, utworzonego w wyniku inwestycji przy ul. Sadowej 7E w Radomsku przy wykorzystaniu finansowania zwrotnego, o którym mowa w ustawie z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego.
Zgodnie z przepisami ustawy dopłaty mogą zostać udzielone, jeżeli mieszkanie:
1) służy zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych najemcy i pozostałych osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego;
2) jest przedmiotem pierwszego zasiedlenia w okresie 24 miesięcy od dnia zakończenia inwestycji mieszkaniowej;
3) jest położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4) nie jest lokalem wchodzącym w skład mieszkaniowego zasobu gminy, z wyjątkiem lokalu mieszkalnego utworzonego przy wykorzystaniu finansowania zwrotnego, o którym mowa w ustawie z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego.
I. Wzór wniosku
Formularz wniosku wraz z załącznikami dostępny jest:
-
do pobrania (plik na dole tekstu)
-
w Urzędzie Miasta Radomska, pok. 302,
-
w siedzibie Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp. z o. o. w Radomsku przy ul. Kościuszki 12a
II. Miejsce i termin złożenia wniosku
Wypełnione wnioski można składać bez określonego terminu końcowego:
-
w Urzędzie Miasta Radomska przy ul. Tysiąclecia 5 (biuro podawcze, parter),
-
pocztą tradycyjną na adres Urzędu Miasta Radomska, ul. Tysiąclecia 5, 97-500 Radomsko (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie dokumentów listem poleconym).
Wnioski o przyznanie dopłaty do czynszu można złożyć dopiero po podpisaniu umowy najmu mieszkania z Towarzystwem Budownictwa Społecznego w Radomsku Sp. z o. o.
III. Opłata skarbowa
Osoby ubiegające się o dopłatę do czynszu są obowiązane wnieść opłatę skarbową w kwocie 10 zł zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a oraz załącznikiem do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r., poz. 1546 z późn. zm.) na konto Urzędu Miasta Radomska: 51 1020 3352 0000 1102 0265 3426 w PKO Bank Polski tytułem: Opłata skarbowa dotycząca decyzji o dopłacie do czynszu ul. Sadowa 7E + imię i nazwisko, nr lokalu.
IV. Wymagane dokumenty:
-
wniosek o przyznanie dopłat – w przypadku gdy najemcą są małżonkowie wniosek o dopłaty składa jeden z małżonków,
-
oświadczenie o liczbie osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego,
-
oświadczenie o wysokości dochodów gospodarstwa domowego za odpowiedni rok kalendarzowy, z wyodrębnieniem dochodów poszczególnych osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego oraz informacją o wysokości dochodów utraconych* lub uzyskanych** przez te osoby i miesiącu ich utraty lub uzyskania,
-
oświadczenie o spełnieniu warunku, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3,
-
zobowiązanie, o którym mowa w art. 4 ust. 3 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie,
-
oświadczenie o wcześniejszym stosowaniu dopłat wraz ze wskazaniem liczby miesięcy, w jakich dopłaty były stosowane przed ponownym ubieganiem się najemcy o dopłaty – w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 3 – jeśli dotyczy,
-
oświadczenie o wcześniejszym stosowaniu dopłat w przypadku osoby, która w przeszłości była najemcą innego mieszkania, w związku z najmem którego były stosowane dopłaty, wraz ze wskazaniem liczby miesięcy, w jakich dopłaty były stosowane – w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 4 – jeśli dotyczy,
-
oświadczenie o wcześniejszym stosowaniu dopłat wraz ze wskazaniem liczby miesięcy, w jakich dopłaty były stosowane wobec zmarłego najemcy – w przypadku, o którym mowa w art. 18 ust. 1 – jeśli dotyczy,
-
kopia umowy najmu lub kopia umowy zobowiązującej do zawarcia umowy najmu, w przypadku gdy umowa najmu nie została zawarta do dnia złożenia wniosku o dopłaty,
-
potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej,
V. Warunki dochodowe przyznania dopłaty do czynszu
Dopłaty mogą zostać udzielone, jeżeli średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego nie przekracza:
-
w przypadku gospodarstw domowych jednoosobowych – 100%,
-
w przypadku pozostałych gospodarstw domowych – 100% zwiększonego o dodatkowe 40 punktów procentowych na każdą kolejną osobę w gospodarstwie domowym
– przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 291).
Przy obliczaniu średniego miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego, uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w:
-
2020 roku – dla wniosków składanych o dopłaty w okresie od 1 stycznia 2022 roku do 31 lipca 2022 roku
-
2021 roku - dla wniosków składanych o dopłaty w okresie od 1 sierpnia 2022 roku
*W przypadku gdy w analizowanym roku kalendarzowym lub w okresie od 1 stycznia roku następującego po analizowanym roku kalendarzowym do dnia złożenia wniosku o dopłaty do czynszu osoba wchodząca w skład gospodarstwa domowego najemcy utraciła dochód uzyskiwany w analizowanym roku kalendarzowym, przy obliczaniu średniego miesięcznego dochodu tego gospodarstwa nie uwzględnia się dochodu utraconego przez tę osobę.
W rozumieniu art. 3 pkt 23 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych utrata dochodu oznacza utratę dochodu spowodowaną:
-
uzyskaniem prawa do urlopu wychowawczego,
-
utratą zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych,
-
utratą zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
-
utratą zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej lub renty socjalnej,
-
wykreśleniem z rejestru pozarolniczej działalności gospodarczej lub zawieszeniem jej wykonywania w rozumieniu art. 16b ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2021 r. poz. 266, z późn zm.) lub art. 36aa ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 423, z późn. zm.),
-
utratą zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
-
utratą zasądzonych świadczeń alimentacyjnych w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do tych świadczeń lub utratą świadczeń pieniężnych wypłacanych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do świadczeń alimentacyjnych,
-
utratą świadczenia rodzicielskiego,
-
utratą zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników,
-
utratą stypendium doktoranckiego określonego w art. 209 ust. 1 i 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Jeżeli nastąpiła utrata przez członka rodziny dochodu należy do wniosku dołączyć dokument określający datę utraty dochodu oraz wysokość utraconego dochodu (np. świadectwo pracy, zaświadczenie od pracodawcy o osiąganym dochodzie, PIT-11 itp.).
W przypadku, gdy w analizowanym roku kalendarzowym osoba wchodząca w skład gospodarstwa domowego najemcy uzyskała dochód, uzyskany przez tę osobę w tym roku dochód dzieli się przez liczbę miesięcy, w których ten dochód był uzyskiwany, i uwzględnia przy obliczaniu średniego miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego, o ile dochód ten jest uzyskiwany również w miesiącu złożenia wniosku o dopłaty do czynszu. W przypadku gdy osoba wchodząca w skład gospodarstwa domowego najemcy uzyskała dochód w roku kalendarzowym, po upływie którego najemca składa wniosek o dopłaty do czynszu, lub w roku kalendarzowym złożenia wniosku, średni miesięczny dochód tej osoby, uwzględniany przy obliczaniu średniego miesięcznego dochodu gospodarstwa domowego powiększa się o kwotę uzyskanego dochodu za miesiąc następujący po miesiącu, w którym nastąpiło uzyskanie dochodu, o ile dochód ten jest uzyskiwany również w miesiącu złożenia wniosku o dopłaty.
**W rozumieniu art. 3 pkt 24 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych uzyskanie dochodu oznacza uzyskanie dochodu spowodowane:
-
zakończeniem urlopu wychowawczego,
-
uzyskaniem zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych,
-
uzyskaniem zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
-
uzyskaniem zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej lub renty socjalnej,
-
rozpoczęciem pozarolniczej działalności gospodarczej lub wznowieniem jej wykonywania po okresie zawieszenia w rozumieniu art. 16b ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników lub art. 36aa ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
-
uzyskaniem zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
-
uzyskaniem świadczenia rodzicielskiego, uzyskaniem zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników,
-
uzyskaniem stypendium doktoranckiego określonego w art. 209 ust. 1 i 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Jeżeli nastąpiło uzyskanie przez członka rodziny dochodu należy dołączyć do wniosku dokument określający wysokość dochodu netto uzyskanego w analizowanym roku przez członka rodziny oraz liczbę miesięcy w których ich dochód był osiągany (dokument: np. zaświadczenie od pracodawcy, umowa o pracę). W przypadku uzyskania dochodu po analizowanym roku kalendarzowym dokument określający wysokość dochodu netto uzyskanego przez członka rodziny z miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód został osiągnięty (dokument: np. zaświadczenie od pracodawcy).
DOKUMENTY, na podstawie których można obliczyć wysokość DOCHODU NETTO, tj. po odliczeniu podatku dochodowego oraz składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne:
1. PIT- jeśli dotyczy,
2. zaświadczenie o wysokości dochody w przypadku podatku opłacanego w formie ryczałtu lub karty podatkowej z właściwego Urzędu Skarbowego – jeśli dotyczy,
3. zaświadczenie o wysokości świadczenia alimentacyjnego wyegzekwowanego przez komornika sądowego prowadzącego postępowanie egzekucyjne na rzecz uprawnionego – jeśli dotyczy,
4. wyrok Sądu o alimentach – jeśli dotyczy,
5. zaświadczenie o wysokości osiągniętego dochodu – jeśli dotyczy,
6. dokument określający datę utraty dochodu, np. świadectwo pracy, umowa zlecenie – jeśli dotyczy,
7. zaświadczenie określające datę uzyskania dochodu oraz wysokość osiągniętego dochodu za miesiąc następujący po miesiącu, w którym nastąpiło uzyskanie dochodu tj. za drugi przepracowany miesiąc z zakładu pracy (w przypadku podjęcia pracy) – jeśli dotyczy,
8. nakaz płatniczy lub zaświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego właściwego organu gminy - jeśli dotyczy,
Miesięczna wysokość dopłaty jest równa 1/12 kwoty iloczynu średniego wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych obowiązującego w dniu złożenia wniosku o dopłaty w gminie, na terenie której położone jest mieszkanie, powierzchni normatywnej mieszkania oraz współczynnika dopłaty wynoszącego 1,8%. Zgodnie z komunikatem Banku Gospodarstwa Krajowego z dnia 1 lipca 2022 r. w sprawie wartości średnich wskaźników przeliczeniowych kosztu odtworzenia 1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych, obowiązujących w III kwartale 2022 roku w programie „Mieszkanie na Start” wskaźnik dla gmin województwa łódzkiego innych niż Miasto Łódź i sąsiadujących z Łodzią wynosi 3 987 zł.
Powierzchnia normatywna mieszkania, o której mowa powyżej wynosi 20 m2 w przypadku gospodarstw domowych jednoosobowych i ulega zwiększeniu o 15 m2 dla każdej dodatkowej osoby w gospodarstwie domowym, z zastrzeżeniem, że powierzchnia normatywna mieszkania nie może być większa od powierzchni użytkowej mieszkania.
Dopłaty udzielane są na okres 15 lat z koniecznością corocznej weryfikacji i przyznaje je Gmina Miasta Radomska w drodze decyzji administracyjnej.
VI. Podstawa prawna
-
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 735);
-
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 551);
-
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tj. Dz. U. 2020 r. poz. 1546 z późn. zm.).
Pliki do pobrania: