W związku z wejściem w życie ustawy z 5 sierpnia 20022 r. o dodatku węglowym (Dz.U. z 2022 r. poz.1692) wnioski o wypłatę dodatku składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej wniosek, tj. na terenie Miasta Radomska wnioski składa się w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej przy ul. Kościuszki 10 (bud. D).
Ustawa o dodatku węglowym z dnia 5 sierpnia 2022r. uprawnia do otrzymania dodatku węglowego osobę w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane paliwami stałymi, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków ( art. 2 ust. 1 ustawy).
Przez gospodarstwo domowe, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o dodatku węglowym, rozumie się:
1) osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe) albo
2) osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
Jako jednoosobowe gospodarstwo domowe można więc traktować osobę, która samotnie zamieszkuje i samotnie gospodaruje, nawet wtedy gdy zamieszkuje i gospodaruje w domu jednorodzinnym, w którym zamieszkują inne osoby, o ile nie zamieszkuje i nie gospodaruje wspólnie z tymi osobami ( rozumowanie a contrario w stosunku do definicji gospodarstwa wieloosobowego).
Postępowanie o wypłatę dodatku węglowego jest postępowaniem wnioskowym, oznacza to, że wszczyna je wniosek osoby uprawnionej, o której mowa w art. 2 ust. 1 ustawy. Wzór wniosku o wypłatę dodatku węglowego zawarty jest w Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wzoru wniosku o wypłatę dodatku węglowego ( Dz.U. z 2022 r. poz. 1712).
Zgodnie z tym wzorem, osoba składająca go i podpisująca wniosek sama podaje informację, czy prowadzi gospodarstwo jednoosobowe czy też wieloosobowe. Obowiązkiem gminy jest natomiast weryfikacja każdego elementu wniosku o wypłatę dodatku węglowego, w tym na przykład, czy wniosek złożyła osoba uprawniona, czy prowadzi jedno czy wieloosobowe gospodarstwo oraz w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania w centralnej ewidencji emisyjności budynków (CEEB). W celu weryfikacji gmina może korzystać z danych zgromadzonych w rejestrach i ewidencjach prowadzonych przez gminę.
Zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy o dodatku węglowym informacje przedstawione we wniosku o wypłatę dodatku węglowego składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: ,,Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.''. Klauzula ta zastępuje pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
W przypadku ustalenia, że informacje zawarte we wniosku są sprzeczne z efektami weryfikacji, następuje odmowa przyznania dodatku, a gmina na podstawie art. 304 § 2 Kodeksu postępowania karnego ma obowiązek zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa.