Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Przy Publicznym Przedszkolu nr 2 powstał ogród deszczowy
Featured

Przy Publicznym Przedszkolu nr 2 powstał ogród deszczowy

Ogród powstał dzięki pracy rąk dzieci, rodziców i nauczycieli, którzy wzięli udział w projekcie Województwo Łódzkie Ogrodem Polski „Powstrzymać suszę”. Przedsięwzięcie ma na celu przekazanie mieszkańcom województwa wiedzy na temat zapobiegania skutkom suszy.

 

Najpierw uczestnicy wysłuchali krótkiej prelekcji o tym, jak ważna jest woda w naszym życiu oraz o bardzo niebezpiecznych skutkach suszy. W trakcie warsztatów dzieci oraz ich rodzice dowiedzieli się także o roślinach odpornych na suszę i o najskuteczniejszych sposobach zatrzymania wody opadowej w przyrodzie. Ponadto uczestnicy warsztatów wspólnie ze specjalistami, wykonali ogród deszczowy w pojemniku. Ogród zbiera wodę z dachu, pozwala ją gromadzić i bezpiecznie wykorzystywać, przy okazji pozytywnie wpływając na estetykę i mikroklimat otoczenia.

- Budujemy go najczęściej pod rurą spustową, która będzie zaopatrywać ogród w wodę. Ogród taki jest odporny na suszę, ponieważ magazynuje wodę otrzymaną w porze opadowej - podkreśla projektantka ogrodów Ela Urbaniak. - Budowa takiego ogrodu jest wielowarstwowa. Posiada warstwę drenażową na spodzie, która stanowi rezerwuar wody dla roślin na gorsze czasy, nad tym jest warstwa filtracyjna z piasku i wreszcie strefa, w której wegetują rośliny, czyli ziemia z kompostem i ściółka – wylicza.

W ogrodzie zostały posadzone rośliny rodzime, występujące także na łąkach i terenach podmokłych, odporne na suszę, doskonale nadające się do ogrodów deszczowych.

- Tworząc takie ogrody, uczymy również tego, że dzikość jest naszą przyszłością, dlatego, że uporządkowana przestrzeń, często stanowi zagrożenie w postaci degradacji środowiska, które ma szereg konsekwencji, jak pogłębianie zjawiska suszy – zaznacza Ela Urbaniak.

 Dla dzieci oraz ich rodziców wspólne budowanie ogrodu przyniosło wielką satysfakcję.

- Widać, że jest to dla nich ogromna frajda. Dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach, ponieważ jak wiadomo, najłatwiej uczą się przez zabawę, przez doświadczenie. Trwałym efektem tej zabawy będzie ogród, który dzieci będą oglądać i pielęgnować – mówi dyrektor PP 2 Jolanta Ślęzak.