Czy diesel może stać się ekologiczny? To możliwe, dzięki projektowi „e-trofit”, który radomszczańska spółka SKB Drive Tech chce realizować w Radomsku. Dziś przedstawiciele spółki Marek Wodzisławski i Tomasz Lipski oraz prezydent Jarosław Ferenc podpisali list intencyjny o współpracy w zakresie działań na rzecz wprowadzania bezemisyjnego transportu publicznego.
Spółka SKB Drive Tech jest podmiotem rodzinnym działającym w Radomsku od 1912 roku. Firma z tradycjami, mocno zakorzeniona w mieście i znana na rynku krajowym. Posiada certyfikaty jakości, doświadczenie, nowoczesny park maszynowy i własne biuro konstrukcyjne. Spółka znajduje nabywców w wielu branżach związanych z motoryzacją, w tym między innymi wspomaga produkcję autobusów, pojazdów górniczych, maszyn budowlanych, pojazdów wojskowych i wielu innych.
Celem współpracy pomiędzy Miastem Radomsko a spółką SKB Drive Tech Spółka Akcyjna jest wdrożenie programu „Zielony Transport Publiczny” – wspierającego rozwój bezemisyjnego transportu publicznego, obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym, a także rozwój zielonej mobilności.
Strony wzajemnie zadeklarowały, że prowadzony przez SKBDT projekt „e-trofit” jest zgodny z ideą w/w programu – oraz szerzej, z ideą modernizacji i rozwoju polskich miast oraz – w kilku aspektach jednocześnie;
• ekologicznym – autobus zostaje zmodernizowany od wersji bezemisyjnej – oraz otrzymuje „drugie życie”,
• ekonomicznym – szacowany koszt konwersji to ok. 50% wartości zakupu nowego autobusu,
• czasowym – e-trofit trwa wielokrotnie krócej niż okres oczekiwania na nowy autobus, zapotrzebowanie rynku na nowe autobusy elektryczne (chcąc sprostać przepisom Ustawy) przekracza możliwości producentów nowych autobusów,
• społecznym i gospodarczym – wdrożenie pilotażowego projektu „e-trofit” przyspieszy elektryfikację polskich miast, SKBDT zaś korzysta z polskiego know-how, płaci podatki w Polsce i daje zatrudnienie mieszkańcom polskich miast.
- Temat zielonego transportu, elektryfikacji i eliminacji zanieczyszczeń z centrum miast jest tematem wręcz palącym, więc postanowiliśmy zainwestować swoje środki, czas i niemałe pieniądze oraz energię działu konstrukcyjnego w produkt, nazwanym w skrócie - mostem elektrycznym. Taki most zastępuje silnik spalinowy w tradycyjnym pojeździe dieslowskim. Wyjmujemy silnik i skrzynie biegów, a w miejsce tylnych osi montujemy most elektryczny wyposażony w silniki elektryczne. Do tego instalujemy sterowanie elektroniczne. Ten produkt pozwala nam zmienić autobus dieslowski w autobus w pełni elektryczny – wyjaśnia prezes zarządu SKB Drive Tech Marek Wodzisławski.
Przyglądając się kosztom, można powiedzieć, że dzięki takiemu rozwiązaniu miasta zyskałyby 2,5 autobusu w miejsce jednego porostu z fabryki. Tym samym szybciej zelektryfikować flotę.
List intencyjny będzie instrumentem do dalszej walki na szczeblach centralnych o możliwość pozyskania środków z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
- Cieszę się, że nasza radomszczańska firma SKB Drive Tech jest tak innowacyjna. Jak tylko pan prezes przyszedł do mnie z propozycją modernizacji naszej floty MPK poprzez wymianę silników dieslowskich na elektryczne, to przyjąłem to z dużym zainteresowaniem. Zależny nam na tym, aby powietrze w mieście było lepszej jakości i wszelkie działania zmierzające do tego są cenne. Stając się partnerem w projekcie, firma będzie mogła zachęcić inne samorządy do współpracy, a dzięki temu walczyć o możliwość dofinansowania tego typu projektów – stwierdza prezydent Jarosław Ferenc.