Dziś w Urzędzie Miasta Radomska podpisano umowę na wykonanie pełnego rozpoznania geologicznego wraz z opracowaniem elementów Koncepcji Programowej dla zadania „Budowa obwodnicy Radomska w ciągu DK 42 i 91”. To kolejny krok przybliżający budowę nowego odcinka obwodnicy.
Aktualnie DK42 i 91 przebiegają przez ścisłe centrum Radomska. Przy zwartej zabudowie, licznych skrzyżowaniach i zjazdach do posesji skutecznie utrudnia życie mieszkańców i codzienne funkcjonowanie w mieście. Ponadto, biorąc pod uwagę fakt, że według najnowszego pomiaru ruchu na DK91 w ciągu doby przejeżdża przez centrum miasta ponad 16 tysięcy pojazdów na dobę, a na DK42 niemal 12 tysięcy, ryzyko powstawania zdarzeń drogowych jest bardzo wysokie. Duża jest także uciążliwość dla okolicznych mieszkańców.
- Obwodnice mają to do siebie, że wyprowadzają ruch z centrów miast. Dzięki temu mamy do czynienia z mniejszą emisją spalin, mniejszym hałasem w skupiskach miejskich. To też poprawia bezpieczeństwo w ruchu drogowym. To właśnie determinuje nas do tego, aby nie szczędzić sił, ani środków finansowych, do tego, aby realizować wielką przemianę infrastrukturalną również w zakresie obwodnic w naszym kraju – mówił podczas konferencji wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Minister Weber dziękował poseł Annie Milczanowskiej oraz wiceministrowi rolnictwa i rozwoju wsi Krzysztofowi Cieciórze za wieloletnie zaangażowanie w ten niezwykle ważny proces inwestycyjny.
- Po wielu latach jesteśmy coraz bliżej celu, tego, że Miasto Radomsko będzie miało obwodnicę z prawdziwego zdarzenia. (…) Trzymam mocno kciuki, żeby prace nad realizacją Koncepcji Programowej przebiegały jak najszybciej i bez żadnych utrudnień – mówiła poseł Anna Milczanowska.
Minister Weber podziękował za zaangażowanie także prezydentowi Jarosławowi Ferencowi oraz radnym miejskim. - Bez samorządów te inwestycje nie byłyby możliwe. Kwestie uzgodnień, konsultacji, to wszystko odbywa się w porozumieniu z samorządem. Gdy samorząd jest aktywny i bierze na siebie pewne zadania, to nam jest łatwiej przeprowadzać te inwestycje – mówił.
Realizacja obwodnicy o długości ok. 14,7 km, wraz z niezbędną przebudową DK91, pozwoli na wyprowadzenie z centrum miasta ruchu tranzytowego, zarówno ciężkiego, jak i osobowego. W ramach inwestycji powstanie nowy most na Warcie. To znacznie poprawi bezpieczeństwo i komfort życia radomszczan. Ponadto skróci czas przejazdu przez miasto w ruchu lokalnym. Sprawi to, że Radomsko stanie się bardziej atrakcyjne dla potencjalnych inwestorów, którzy będą mogli sytuować swoje przedsiębiorstwa w sąsiedztwie nowej obwodnicy - z daleka od centrum miejscowości.
- Jest to niezwykle istotna inwestycja z punktu widzenia układu komunikacyjnego, która znacząco odciąży układ wewnętrzny miasta i powoli ruchowi tranzytowemu bezpiecznie je objechać – zaznaczył p.o. dyrektora łódzkiego Oddziału GDDKiA Tomasz Kwieciński.
Obwodnica miasta Radomska pomoże nie tylko uporać się z ruchem tranzytowym, ale także przyczyni się do nowych inwestycji na drogach krajowych przebiegających przez Radomsko.
- Jest to bardzo wyczekiwana inwestycja w naszym mieście. To, że mamy już coraz bliższą perspektywę wybudowania obwodnicy Radomska spowoduje, że będziemy mogli wdrożyć inne działania. Z GDDKiA podpisujemy porozumienie o przyszłości układu dróg krajowych w naszym mieście, a dzięki temu w pasach drogowych tych dróg możemy prowadzić inwestycje, które do tej pory nie były możliwe, jak budowa kanalizacji czy oświetlenia – wyjaśniał podczas spotkania prezydent Jarosław Ferenc, deklarując wykonawcy wszelką pomoc podczas procesu opracowywania Koncepcji Programowej.
Umowę na wykonanie pełnego rozpoznania geologicznego wraz z opracowaniem elementów Koncepcji Programowej dla zadania „Budowa obwodnicy Radomska w ciągu DK 42 i 91” podpisał dyrektor Tomasz Kwieciński i prezes zarządu VALUE ENGINEERING Sp. z o.o (wykonawcy zadania) Mariusz Paleczek. Firma ma 23 miesiące na realizację umowy, której wartość to nieco ponad 5,7 mln zł.
Po odbiorze dokumentacji rozpoznania geologicznego wraz z elementami Koncepcji Programowej GDDKiA będzie mogła ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy inwestycji w trybie Projektuj i buduj.
Planowany harmonogram:
III kw. 2024 r. planowane wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na wyłonienie wykonawcy robót.
I kw. 2025 r. – planowane podpisanie umowy na realizację robót budowlanych
2025 - 2029 r. – realizacja zadania w systemie Projektuj & Buduj
Przypomnijmy, że budowa obwodnicy Radomska jest ujęta w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych.