Zawrzyj ją niezwłocznie, aby spełnić zapisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j.: Dz. U. z 2023r. poz. 1469), gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z w/w. ustawy.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 6 ust. 5a w/w ustawy, właściciele nieruchomości niezamieszkałych, prowadzących działalność gospodarczą, zobowiązani są do przedstawienia kopii zawartej umowy z podmiotem odbierającym odpady komunalne oraz kopii dowodów uiszczania opłat za te usługi. (wykaz podmiotów odbierających odpady komunalne na terenie Gminy Miasta Radomska dostępny jest na stronie internetowej urzędu: www.radomsko.pl w zakładce: Dla mieszkańców -> Gospodarka odpadami).
Zgodnie z art. 4d w/w ustawy, wytwórcy odpadów komunalnych są obowiązani do selektywnego zbierania wytworzonych odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1.
Postanowienia umowy zawartej z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości muszą zapewnić odbiór wszystkich frakcji odpadów komunalnych zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie oraz w sposób zgodny z Rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 roku w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów, zgodnie z którymi selektywnie zbiera się papier, szkło, tworzywa sztuczne, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady.
Do nieruchomości niezamieszkałych, na terenie których wytwarzane są odpady komunalne, zalicza się np. obiekty produkcyjne, usługowe, handlowe, warsztaty, biura, sklepy, ośrodki zdrowia, apteki, szpitale, pensjonaty, hotele itp.
W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części, tj. przeznaczoną na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni:
- uiszczać w gminie opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej, zgodnie ze złożoną deklaracją:
- zawrzeć dodatkową umowę na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym, na część nieruchomości niezamieszkałej, na której prowadzona jest działalność gospodarcza.
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dopuszcza w przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi biurowej działalności gospodarczej uiszczanie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w ramach opłaty dotyczącej nieruchomości zamieszkałej (art. 6j ust. 4a).
Przypominamy podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego z odpadami powstającymi na skutek prowadzonej działalności gospodarczej.
Jednocześnie informujemy, że przedsiębiorcy nieposiadającemu umowy na odbieranie odpadów komunalnych, grozi kara grzywny (art. 10 ust. 2 ww. ustawy).
W związku z powyższym wszyscy przedsiębiorcy z terenu naszego miasta, którzy do tej pory nie zawarli jeszcze takiej umowy, zobowiązani są niezwłocznie tego dokonać.
Właściciele w/w nieruchomości, w ramach kontroli prowadzonej w myśl przepisów ww. Ustawy, proszeni są do przedłożenia kopii aktualnych umów i dowodów uiszczania opłat za usługę w terminie do 31 listopada 2023 roku w dowolnej formie:
- pocztą elektroniczną na adres:
- listownie na adres: Urząd Miasta Radomska, ul. Tysiąclecia 5, 97-500 Radomsko,
- osobiście w godzinach pracy urzędu: 7.30 - 15.30 ( we wtorki 7.30 – 17.00).
Kontakt telefoniczny: (44) 685 44 90, (44) 685 45 24 lub (44) 685 44 491.