Cykl „Nowy przekaz – nowa sztuka”, realizowany w ramach programu „Kultura w sieci”, to projekt zainicjowany przez Fundację Inicjatyw Kulturalnych w Radomsku. Dzięki wsparciu finansowemu Narodowego Centrum Kultury powstały specjalnie na tę okazje zamówione utwory, których prawykonania miały miejsce w sieci.
Do udziału w projekcie zaproszono 5 kompozytorów: Jarosława Płonkę, Annę Marię Huszczę, ks. Michała Szulika oraz Marcina Łopackiego i Jarosława Siwińskiego. Tym samym na zamówienie Fundacji powstało łącznie 9 utworów, które po raz pierwszy zabrzmiały w ramach cyklu zatytułowanego „Nowy przekaz – nowa sztuka”. Ze względu na obecną sytuację pandemiczną prawykonania przeniesiono do sieci, dzięki czemu dzieła mogą wysłuchać melomani na całym świecie. Mimo kameralnych składów powstałe kompozycje wyróżnia różnorodność – gatunkowa, obsadowa, a także stylistyczna i koncepcyjna.
Cykl otworzyła prezentacja Trzech pieśni na sopran, flet, skrzypce i fortepian autorstwa Anny Marii Huszczy. Kompozytorka pisała je z myślą o głosie znakomitej Joanny Freszel, która wzięła udział w nagraniu. Powstałe do tekstów współczesnych polskich autorów śpiewy, mimo skrajnie odmiennych charakterów, tworzą cykl. Intymność, efekty barwowe, a nawet lekkie nawiązanie do jazzu powoduje że w pieśniach każdy znajdzie interesujące dla siebie elementy.
Przeznaczone na skrzypce, wiolonczelę i fortepian Trio „Disclosure” krakowskiego kompozytora młodego pokolenia Jarosława Płonki, przenosi nas z kolei w świat brzmieniowości pełnej współczesnego języka muzycznego. Narracja w utworze oparta na kontrastach i przeciwieństwach, obfitująca w wiele świeżych pomysłów muzycznych, odkrywa nie każdemu znany świat dźwięków, dzięki czemu Disclosure (z ang. ujawnienie), każdy może odczytywać indywidualnie.
Wysoki poziom artystyczny, znakomite rzemiosło kompozytorskie, a także uniwersalność i użytkowość charakteryzują trzy kompozycje ks. Michała Szulika. Napisane do tekstów liturgicznych Recpice domine, Recordare, Hoc Corpus mogę być nie tylko interesującym elementem programów koncertowych, ale także doskonałą oprawą liturgii.
Jarosław Siwiński, to postać której przedstawiać nie trzeba. Ten jeden z najwybitniejszych kompozytorów polskich średniego pokolenia, jest także uznanym pianistą. Na potrzeby projektu stworzył Trio na flet, skrzypce i fortepian. Mimo klasycznego składu utwór jest na wskroś współczesny nie tylko w warstwie brzmieniowej, ale i zapisu. Pełna sonorystycznych efektów cześć pierwsza, przechodzi w romantyzującą drugą część, a dzieło wieńczy finał o podtytule Carillons.
Swoistą ciekawostką jest niewątpliwie opera Cash Marcina Łopackiego. Nietypowa jest nie tylko obsada, ale także czas trwania oraz libretto. Trwające około 15 minut dzieło powstało na minimalistyczny skład – głos (sopran), skrzypce i fortepian. Z kolei za libretto posłużył kompozytorowi tekst, który „napisał” komputer na podstawie zadanego mu algorytmu. Jak brzmi czym jest Crash? Warto przekonać się osobiście słuchając i oglądając operę..
Wszystkie nagrania dostępne są bezpłatnie na stronie Fundacji.