Twój świetny pomysł doszedł do skutku i zaczyna przybierać realne kształty. Właśnie założyłeś firmę, masz już strategię marketingową, trochę środków finansowych na początek – czas zacząć sprzedawać swoje produkty/usługi. Tylko jak trafić do potencjalnych klientów i sprawić, żeby pokochali Twoją markę?
Skup się na kliencie
Postaw klienta w centrum swojej działalności. To on jest dla Ciebie najważniejszy, bo od niego zależy Twoje “być czy nie być”. Skup się na jego potrzebach – staraj się rozwiązywać swoim produktem/usługą jego problemy, odpowiadaj na jego pytania i zadbaj o najwyższej jakości obsługę. Nie pozostawiaj maili czy telefonów bez odpowiedzi – rynek jest tak duży, że każda wiadomość, która nie otrzyma informacji zwrotnej, oznacza utratę potencjalnego użytkownika na rzecz konkurencji.
Pamiętaj, że każdy zadowolony klient staje się automatycznie ambasadorem Twojej marki i będzie polecać Cię innym. I analogicznie – klient niezadowolony opowie o swoim negatywnym doświadczeniu każdemu, kto będzie chciał słuchać. A szanse na to, żeby taka osoba skorzystała potem z Twoich usług, drastycznie maleją.
Zaistniej w świadomości
Bardzo istotne jest dotarcie ze swoim komunikatem do jak największej ilości osób. Być może nie każdy z nich od razu zostanie Twoim klientem, ale jeśli dasz się odpowiednio zapamiętać, to opowie o Twoich produktach swojej rodzinie i znajomym. Mów o tym co robisz, dziel się informacjami w mediach społecznościowych i wykorzystaj marketing szeptany. Spraw, żeby na myśl o konkretnej potrzebie (“Potrzebuję nowej strony internetowej…”), Twoja marka była pierwszym co przychodzi na myśl (“Ach, przecież Marek ma firmę, która się tym zajmuje!”).
Wykorzystaj siłę rekomendacji
Główna siła napędu biznesu, w jego początkowej fazie rozwoju, to polecenia. Czy zdajesz sobie sprawę, że obecnie aż 85% internautów sprawdza opinię o produkcie przed jego zakupem? Nie bój się prosić swoich klientów o rekomendację. Oczywiście – część z nich tego nie zrobi. Jednak pozostałe informacje które otrzymasz, będą cennym feedbackiem dla Ciebie i zachętą dla nowych konsumentów.
Co w sytuacji, kiedy opinia nie będzie tak pozytywna jak się spodziewałeś? Przeanalizuj jakie były tego przyczyny – może w przyszłości uda się uniknąć podobnej sytuacji.
Zadbaj o administrację
Najgorsze co możesz zrobić swojej firmie, to zakopać się w papierach i procedurach. Dlatego poświęć część budżetu na zatrudnienie księgowej i, jeśli to potrzebne, prawnika. Dzięki temu przestaniesz martwić się, czy na pewno zapłaciłeś podatek w odpowiednim terminie i czy wszystkie podpisane umowy odpowiednio zabezpieczają Twoje interesy. Pozwól specjalistom zająć się tym, co robią najlepiej, a sam poświęć czas na doskonalenie swojego produktu.
Ucz się na porażkach
Wyciągaj wnioski. To, że niektóre projekty zakończą się porażką jest nieuniknione. Czasem z zupełnie niezależnych od Ciebie przyczyn. Ważne jest jednak jak to wykorzystasz. Jeśli produkt okaże się klapą i zupełnie nie będzie przystawać do oczekiwań Klientów – zapytaj ich co poszło nie tak i co możesz ulepszyć w kolejnej wersji. Analizuj, poprawiaj i nie poddawaj się. W końcu nawet Steve Jobs nie od razu wiedział jak dobrze prowadzić swoją firmę.