Personal branding, czyli budowanie marki osobistej, to pojęcie ściśle związane z naszą obecnością w Sieci. Każdy chciałby swoją markę mieć, najlepiej silną, charakterystyczną i rozpoznawalną na pierwszy rzut oka. Być postrzegany jako ekspert w swojej branży i osoba top of mind kojarzona z pewnymi zagadnieniami. Ale od czego zacząć?
Znajdź coś, co Cię wyróżnia
Określ swoje kluczowe kompetencje i określ unique-sell-position Twojej osoby. Może to zabrzmi banalnie, ale przeanalizuj swoje mocne i słabe strony, sprawdź jakie czekają na Ciebie szanse i zagrożenia na rynku. Zbadaj konkurencję: to jak wygląda, jak się komunikuje, gdzie jest obecna. Znajdź element, którym będziesz się wyróżniać i na tej podstawie zbuduj komunikat, który będzie podstawą do budowy twojego brandingu w mediach społecznościowych. A potem zacznij z nim docierać do swoich odbiorców.
Wybierz kanały
Zapamiętaj: nie musisz być wszędzie. Zgodnie z hasłem, że nie liczy się ilość, ale jakość, wybierz maksymalnie trzy kanały, w których będziesz aktywnie działać. Pomyśl o tym, co i do kogo chcesz mówić, a potem zastanów się gdzie są twoi odbiorcy. Powiedzmy to sobie szczerze – na Facebooku być musisz, bo jest to obecnie największy i najbardziej zasięgowy portal społecznościowy, ale pozostałe dwa zależą wyłącznie od tego jak (i z kim) chcesz się komunikować. Jeśli wybierzesz luźniejszą komunikację – dobrze sprawdzi się do tego Twitter czy Instagram (wbrew pozorom nie jest tylko dla licealistów), jeśli chcesz komunikować się stricte biznesowo i budować pozycję eksperta, pomyśl o Linkedin czy medium.com.
Dopasuj treści
Każde z mediów społecznościowych rządzi się własnymi prawami. Na Instagramie najpopularniejsze są zdjęcia, na Youtubie i Snapchacie filmy wideo, na Linkedin i Slideshare typowo merytoryczne treści. Oczywiście – możesz udostępniać materiały z jednego kanału na drugi, ale zdecydowanie lepiej byłoby zadbać o to, żeby każdorazowo treść była dopasowana do portalu, chociażby pod kątem formatu (każdy portal używa innych wymiarów grafik). Opisz spójną historię, której poszczególne wątki będą toczyć się w różnych kanałach, jednocześnie tworząc całość.
Ponadto postaraj się o spójny wygląd swojego contentu. Nie musisz być grafikiem. Wystarczy krótki kurs obsługi darmowych internetowych narzędzi typu Canva czy Pixlr by obrandować Twoje materiały zanim wypuścisz je w świat. Poza tym – nie chcesz chyba, żeby ktoś mógł je bezprawnie wykorzystywać łamiąc Twoje prawa autorskie?
Stwórz wartość dodaną
Udostępniając materiały, staraj się, aby były wysokiej jakości. Użytkownik, który trafi na nie w sieci powinien wynieść z nich wartość dodaną. Dla każdego będzie to coś innego, dlatego prowadząc dialog ze swoimi odbiorcami, dowiedz się czego potrzebują oraz jakie są ich oczekiwania. Jeśli to co udostępniasz nie trafia do grupy docelowej, śmiało zweryfikuj swoje początkowe założenia i postaraj się do niej dopasować. Oczywiście – w granicach rozsądku.
Budowanie silnej marki osobistej w mediach społecznościowych to żmudna praca. Jaki jest sposób na sukces? Konsekwencja. Prędzej czy później dotrzesz do swojego idealnego odbiorcy. A potem już będzie z górki – obiecujemy.