Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

"Leśne obserwatorium" w Publicznej Szkole Podstawowej nr 8 im. Przyjaciół Dzieci w Radomsku

Przedmiotem zadania jest:

Leśne obserwatorium ma poprawić jakość uczenia się, stwarzać możliwość wykorzystania nowych technologii, umożliwić jak najpełniejszą realizację podstawy programowej i ułatwić możliwość rozwijania zainteresowań związanych z przyrodą i ochroną środowiska. Punkt dydaktyczny będzie służył do rozwijania  zainteresowań uczniów oraz realizacji różnych akcji prozdrowotnych, ekologicznych i projektów ekologicznych. Punkt wyposażony w nowe pomoce dydaktyczne będzie w możliwie dużym stopniu wykorzystany do samodzielnych działań i eksperymentowania przez uczniów, prowadzenia doświadczeń i obserwacji. Zmiany zaproponowane w zagospodarowaniu terenu wokół szkoły dadzą możliwość pracy zespołowej, grupowej  czy indywidualnej - usprawniają pracę uczniów i nauczycieli. Planuje się utworzenie w ogrodzie kącików tematycznych:

  • Leśna ścieżka sensoryczna – wykonana zostanie przez nauczycieli z udziałem dzieci przy wykorzystaniu materiałów dostępnych w okolicy min. szyszko, żołędzie, kamienie itp.
  • Ciekawi budowniczowie – Leśne mrowisko - Ten nieszablonowy produkt daje możliwość wglądu w wewnętrzną strukturę podziemnych korytarzy oraz obrazuje budowlę naziemną, charakterystyczną dla obu gatunków zwierząt. Tablica edukacyjna przybliża oba gatunki, prezentuje ciekawostki na ich temat – np. cykl rozwojowy mrówki rudnicy, hierarchię, budowę gniazda itp. oraz sekrety magazynowania „żywego pokarmu” przez kreta, nawet do kilku miesięcy, budowę ułatwiająca kopanie, czy też opis zmysłów tego ciekawego zwierzęcia owadożernego.
  • Ul edukacyjny - 10 ramek edukacyjnych ze świetną autorską grafiką w skondensowany i przyjemny sposób dla odbiorców opowiada o najciekawszych aspektach z tej obszernej dziedziny wiedzy jaką jest pszczelarstwo. Są to podstawowe wiadomości, ciekawe głównie dla dzieci, które mają szansę poznać społeczność pszczelą, rodzaje miodów i sposoby ich pozyskiwania, dowiedzieć się co to jest bartnictwo, poznać pożytki (propolis, pyłek, wosk, mleczko pszczele itp.), tańce pszczele itd. Ramki typowe dla tego rodzaju ula są chowane do wewnątrz i wyciągane na czas zajęć edukacyjnych, co dodaje tajemniczości. Dziecko może samo "wylosować" dany obszar tematyczny wyciągając jedną z nich.
  • Gry edukacyjne – Gry definiują gatunki drzew leśnych, które rozpoznajemy po liściach. Pokazują graficznie różnice morfologiczne, krótko opisują dany typ liścia (np. złożony, pierzasty, piłkowany itd.) wraz z ewentualnym zastosowaniem np. jako surowiec zielarski . Opisują przyrodnicze znaczenie liści dla drzew, podział blaszek liściowych (liście pojedyncze i złożone), unerwienie, nasadę i szczyt a także opowiada o tym dlaczego drzewa zrzucają liście na czas zimy i czy igły to też liście.  Wartości merytoryczne są zebraną pigułką wiedzy, bardzo przydatną w warunkach plenerowych, dzięki której bez problemu odróżnisz np. buka od grabu. Gry umożliwiają samodzielną weryfikację zdobytej wiedzy. Zakupione pomoce dydaktyczne, rośliny i wyposażenie ogródka dydaktycznego uatrakcyjnią proces lekcyjny i pozalekcyjny, a w efekcie znacznie wzrośnie aktywność uczniowska. Uczniowie poprzez praktyczne działanie będą szybciej utrwalać zdobyte już umiejętności.
  • Stacja meteorologiczna - Na terenie stacji meteorologicznej wykonuje się pomiary: temperatury powietrza na wysokości 2 m nad poziomem gruntu, temperatury powietrza na wys. 5 cm n.p.g., wilgotności powietrza na wysokości 2 m n.p.g., ciśnienia powietrza, wysokości opadu atmosferycznego, czasu usłonecznienia. Oprócz pomiarów, na stacji meteorologicznej dokonuje się obserwacji zachmurzenia, widzialności poziomej, oceny stanu gruntu i pokrywy śnieżnej Zadanie zostanie zrealizowane do 31.08.2021 r.

Całkowita wartość zadania: 55 501,00 zł

Dotacja z środków WFOŚiGW w Łodzi: 49 871,00 zł

Link do strony internetowej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: www.wfosigw.lodz.pl

WFOŚiGW